Öngösterim Görseli

Uçak Teknolojisi Tanıtım Sunumu


Sivil Havacılık sektörü dünyada ve Türkiye’de olağanüstü bir şekilde büyümeye devam etmektedir.

Günümüzde uluslararası pazarda rekabet edebilir hale gelmenin şartlarından birisi, ileri teknolojiye yönelmek ve katma değeri yüksek ürünler üretmekten geçmektedir.

Havacılık sektörü, ileri teknolojinin en yoğun kullanıldığı, katma değeri yüksek sektörler arasındadır. Avrupa ve Amerika havacılık endüstrisinin beşiği olmasına karşın, işçilik maliyetleri fazlasıyla yüksektir. Havacılık sektörü;

  • Sürekli ve dinamik bir gelişim gösterir,
  • En önemli besin kaynağı Ar-Ge çalışmalarıdır,
  • İstihdam yaratır; pek çok mühendislik dalının eş zamanlı çalışmasına ihtiyaç duyar,
  • Nitelikli iş gücü arar, aynı zamanda nitelikli iş gücü yaratan bir yapıya sahiptir.

Özellikle son yıllarda özel havayollarının büyümeye başlaması, beraberinde havaalanlarının da büyümesini hızlandırmıştır. Dolayısı ile bu alanda da nitelikli eleman ihtiyacı gün geçtikçe artmaktadır.

Program; hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik kişisel gelişim dersleri ile desteklenerek emniyetli bir uçuşun sağlanabilmesi amacı ile yerine getirilmesi gereken hizmetleri vermeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Programda sadece teorik dersler değil aynı zamanda uygulamalı yürütülen dersler de bulunmaktadır. Türkiye’de uluslararası kurallara uygun bir şekilde uçak teknolojileri eğitimi verecek yüksekokulumuzda uygulama eğitimleri üniversitemize ait havaalanlarında verilecektir.

Eğitim Süresi: 2 Yıl

Eğitim Dili: Türkçe

Yabancı Dil Hazırlık Sınıfı: Yok

İkinci Öğretim: Yok

Puan Türü: TYT

Program Ücreti: (20.500 TL/yıllık)

PROGRAM ADI KONTENJAN 2019 YKS EN DÜŞÜK PUAN 2019 YKS EN YÜKSEK PUAN  

2019 YKS PUAN TÜRÜ

 

Uçak Teknolojisi

(Burslu)

5

338.94896

351.97231

TYT

Uçak Teknolojisi

(Ücretli)

45

249.95759

300.18567

TYT

 

Uçak Teknolojisinin Önemi

 Sivil Havacılık sektörü dünyada ve Türkiye’de olağanüstü bir şekilde büyümeye devam etmektedir. Uluslararası havacılıkta uçuş emniyeti ilkesi giderek daha fazla önem kazanıyor.
Günümüzde uluslararası pazarda rekabet edebilir hale gelmenin şartlarından birisi, ileri teknolojiye yönelmek ve katma değeri yüksek ürünler üretmekten geçmektedir. İleri teknoloji ürünlerinin üretimi, her kademede vasıflı işgücü gerektirmektedir. Havacılık sektörü, ileri teknolojinin en yoğun kullanıldığı, katma değeri yüksek sektörler arasındadır. Avrupa ve Amerika havacılık endüstrisinin beşiği olmasına karşın, işçilik maliyetleri fazlasıyla yüksektir. Tüm bunlar göz önüne alındığında ülkemiz, maliyetler açısından yabancı yatırımcılar için oldukça cazip bir ülke olma özelliğini korumaktadır. Havacılık sektörü;

  • Sürekli dinamik bir gelişim gösterir,
  • En önemli besin kaynağı Ar-Ge çalışmalarıdır,Sürekli dinamik bir gelişim gösterir,
  • İstihdam yaratır; pek çok mühendislik dalının eş zamanlı çalışmasına ihtiyaç duyar,
  • Nitelikli iş gücü arar, aynı zamanda nitelikli iş gücü yaratan bir yapıya sahiptir.

Yan sanayileri ve yan sektörleri de hızla geliştirir. Ayrıca, ucuz üretim merkezi olan, her sektörden birçok uluslararası şirketin tercih ettiği Çin’in, havacılık sektöründeki dezavantajları arasında askeri projeler için akredite olmayışı gelmektedir. Bu durum, NATO üyesi ülkemiz için büyük bir avantajdır.

Özellikle son yıllarda özel havayollarının büyümeye başlaması, beraberinde havaalanlarının da büyümesini hızlandırmıştır. Dolayısıyla bu  alanda nitelikli eleman ihtiyacı gün geçtikçe artmaktadır.

Rekabetin yoğunlaştığı havacılık sektöründe çabuk karar verebilen, kavramsal düşünebilen ve aynı zamanda operasyonel düzeydeki faaliyetlere hakim, çok yönlü ara elemanların yetiştirilmesi temel amacımızı oluşturmaktadır.

 İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu

Uçak Teknolojisi Programının, THK Üniversitesi, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu’nda 2011-2012 yılında eğitime başlaması kararı alınmıştır. Uçak Teknolojisi Programı 5 adet burslu olmak üzere toplamda 50 öğrenci almaktadır. Uçak Teknolojisi Programı’nın öğretim dili Türkçedir. Türk Hava Kurumu Üniversitesi İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu Uçak Teknolojisi Programından mezun olacak öğrenciler, havacılık bakım-onarım sektöründe Uçak Bakım Teknisyeni olarak istihdam görevi alabileceklerdir.

Program; hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik kişisel gelişim dersleri ile desteklenerek emniyetli bir uçuşun sağlanabilmesi amacı ile yerine getirilmesi gereken hizmetleri vermeye yönelik olarak tasarlanmıştır. Programda sadece teorik dersler değil, aynı zamanda uygulamalı yürütülen dersler de bulunmaktadır. Türkiye’de uluslararası kurallara uygun bir şekilde uçak teknolojileri eğitimi verecek yüksekokulumuzda uygulama eğitimleri, üniversitemize ait havaalanlarında ve hangarlarda verilmesi planlanmaktadır.

Uçak Teknolojisi Programı, dünyada ve ülkemizde çok hızla gelişmekte olan havacılık sektörüne teknik eleman ihtiyacını karşılamak üzere bir önlisans programıdır. Eğitimler, THK Üniversitesi  İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu’nda verilmektedir.

Uçak Teknolojisi Programından mezun olan öğrenciler, “Dikey Geçiş” Sınavı’na girip başarılı oldukları takdirde bazı lisans programlarına geçiş yapabilirler.

  

Uçak Teknolojisi Programı’nda verilen tüm dersler için ara sınav/ara sınavlar ve final sınavı yapılmasının yanında kısa sınav, ödev, rapor, sunum, proje, uygulama gibi faaliyetlerle öğrencinin beceri ve kabiliyetleri ölçülerek değerlendirmeye dâhil edilmektedir.

Mezuniyet koşulları, öğrenci tüm derslerden başarılı olmalıdır.

Uçak teknolojisi programında verilen derslerin pratik kısımları atölyelerde ve Türk Hava Kurumu hangarlarında yürütülmesi planlanmaktadır. Türk Hava Kurumu hangarlarında bulunan başlıca atölyeler şöyledir.

  • Kompozit Atölyesi
  • Piston Motor Atölyesi
  • Metal Atölyesi
  • Kaynak Atölyesi
  • Elektrik-Elektronik Laboratuvarı
  • Teknik Resim Salonu (Bilgisayar laboratuvarı )

 

 

Uçak Teknolojisi Programı öğrencileri mezuniyet sonrasında Hat bakım, hangar bakım, imalat yapan, kurumlarda çalışabilmektedirler.

=>Bakım yapan kuruluşlar; Türk Hava Kurumu Türk Kuşu, THY Teknik, THY HABOM (Maintenance Repair & Overhaul Center), Turkish Engine Center (THY), My Technic, DT Havacılık (Boya Hangarı Isparta ), ve özel hangarlar. ( Borajet Hangarı, Sky Line, Emair, Nurol Havacılık, Tahe Havacılık)… vb

=>Kamu sektöründe; İç İşleri Bakanlığı (Polis Teşkilatı), Sağlık Bakanlığı (Hava Ambulansları), Orman Bakanlığı, İtfaiye, Milli Savunma Bakanlığı (Hava İkmal Bakım Merkezleri; Eskişehir 1. Hava İkmal Bakım Komutanlığı, Kayseri 2. Hava İkmal Bakım Komutanlığı, Ankara 3. Hava İkmal Bakım Komutanlığı,)

=>İmalat sektöründe; TEİ (TUSAŞ Motor Sanayii A.Ş), TAİ (TUSAŞ Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.), Roketsan, Havelsan, Aselsan.

 

Türkiye’de Faaliyet Gösteren Havayolları: THY, Pegasus Hava Yolları, Onur Air, MNG Hava Yolları, Atlasjet, Borajet, Fly Air, Corendon Hava Yolları, Anadolujet, Bestair, Izair, Free Bird Hava Yolları, Ankair, Sky Airlines, Sun Express, Inter Airlines, Saga Hava Yolları, ACT Airlines (My Cargo ile Birleşti), Orbit Express Havayolları, ULS Airlines Cargo (lojistik şirketi kara, deniz, hava), birçok hava servisi (Gören Air servis, Bonair, Doruk, Başarı… vb)

Yetkili Bakım Kuruluşları

·         1.Türk Hava Yolları Teknik

·         2.Güneş Ekspres Havacılık

·         3.Onur Air Taşımacılık.

·         4.Pegasus Hava Taşımacılık

·         5.Kıbrıs Türk Hava Yolları ltd.şti.

·         6.MNG Havayolları ve Taşımacılık

·         7.Hürkuş Hava Yolu Taşımacılık ve Ticaret

·         8.Sık-Ay Hava Taşımacılık

·         9.MNG Teknik Uçak Bakım Hizmetleri

·         10.Kuzu Havayolları Kargo Taşımacılık

·         11.Turistik Hava Taşımacılık

·         12.MRO Teknik Servis Sanayi Ticaret

·         13.Havacılık Teknik

·         14.Tailwınd Havayolları Pratt & Whitney Thy Teknik Uçak Motoru Bakım Merkezi ltd. şti.

·         15.Saga Hava Taşımacılık

·        16.Mats Akdeniz Havacılık Çözümleri ve Teknik Destek ltd. şti.

·         17.Top Servis Havacılık

·         18.Prima Havacılık              Hizmetleri

·         19.Emair Havacılık ve Ticaret

·         20.Sky Line Ulaşım tic.

·         21.Tarkim Uçak Bakım Onarım ve hav. tic.ltd. şti.

·         22.Türk Hava Kurumu, Türkkuşu Genel Müdürlüğü

·         23.Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu

·         24.Genel Havacılık.

·         25.Hava ikmal Bakım  merkezi

·         26.5. Ana Bakım Merkezi

·         27.Zorlu Air Havacılık.

·         28.Sancak Hava Yolları

·         29.Setair Hava Taşımacılığı ve Hizmetleri

·         30.Sarp Havacılık

·         31.Kale air Havacılık Sanayi ve Ticaret.

·         32.Güneydoğu Havacılık ltd. şti.

·         33.Ak Havacılık ve Ulaştırma Hizmetleri

  Hava aracı Bakım Teknisyenliği Nedir?

Hava aracı motorlarının ve diğer hava araçları motorlarının her türlü bakım ve onarımı, montaj ve servis işlerinin yapılması aşamalarında görev yapan kişidir. Uçakların motor kısmını kontrol eder, onarım ve bakımını yapar, mühendislik ekonomisine uygun davranarak, arızalı parçaların tekrar kullanıma sunulması veya servis dışı edilmesi işlemlerini yapar, Bakım ve onarım esnasında AMM (Aircraft Maintains Manuel ) ve TO (Technical Order) gibi bakım kılavuzlarına göre hareket eder, iş ve işlemleri adım adım takip eder, gerekli testleri yapar.
Havaaracı bakım teknisyeni Perçin Makineleri, Kesme Aletleri, Caka Tezgâhı, Giyotin Tezgâhı, Mekanik/Elektronik Ölçüm Aletleri, Motor Test Üniteleri (Bremze vb.), Motor Parçaları Çeşitli El Aletleri, Sarf Malzemeler ve Avadanlıklar vb. kullanır

Hava aracı bakım teknisyeni olmak isteyen adayları fizik ve mekanik alanında öğrenmeye istekli olmalı, ellerini senkronize olarak kullanabilmeli, sorumlu, dikkatli, kurallara uymalı, takım çalışmasına uygun olmalı, modern teknolojiliyi ve havacılık sektörünü takip etmelidir.

Hava aracı bakım teknisyeni çalışma ortamı ve koşulları uçak fabrikalarında (Ülkemizde TAİ ve THK Uçak Fabrikası…), uçak bakım ve onarım merkezleri (THY, MNG, My Technic,…) çalışırlar. Çalışma ortamı genellikle yağlı, yakıt kokulu ve gürültülüdür. Fakat havacılığa gönül verenler bu duruma aldırış etmezler. Teknisyen, mühendis, CS ve teknikerler sürekli dikkatli olmak zorundadırlar. Her an alet ve makineler ile iç içe çalışırlar.

 

Türkiye’de Uçak Bakım ve Onarımı Tarihçesi

1912 yılında Mahmut Şevket Paşa tarafından Yeşilköy ile Sefaköy arasındaki bölgeye yaptırılan ilk havaalanında 2 tane de uçak bakım hangarı bulunuyordu.
1935 yılında Ankara Güvercinlik havaalanında kurulan Türkkuşu’na ait bakım hangarlarında, Devlet Hava Yolları İdaresine, uçak revizyonu hizmeti veriliyordu.
1940 yılından beri değişik uçak tiplerine ait motorların bakım onarımının yapıldığı Tayyare Fabrikası, 1950 de Kayseri Hava İkmal Bakım Merkezi’ne dönüşüyordu.
1945 yılındaki DC-3 uçaklarının bakımları Ankara Etimesgut’taki Türk Hava Kuvvetleri’nin uçak ve motor fabrikalarında yapılıyordu.
1953 yılında tamamlanan Yeşilköy Uluslararası Havalimanı, bakım hangarlarına da sahip bulunuyordu.
Bunula beraber ülkemizde her geçen gün hava aracı teknisyenine artan bir ihtiyaç duyulmaktadır. İzleyen yıllarda aşağıdaki bakım merkezleri açarak ülke uçak teknisyenliğini geliştirmişlerdir.
1962 Emair
1981 Sky Line Hava Bakım Merkezi
1983 Anadolu üniversitesi SHYO ( Bakım Merkezi)
1984 Danişment Polis heliportu
1990 Setair
1994 Tarkim Havacılık
2002 MNG teknik
2004 Sarp Havacılık
2006 HABOM  (Havacılık Bakım Onarım ve Modifikasyon Merkezi)
2008 MyTECHNIC
2009 Turkish Engine Center (Pratt & Whitney Ortaklığı)
 

 SHY-66 LİSANSI NEDİR?

Hava aracı: Havalanabilen ve havada seyredebilme kabiliyetine sahip her türlü araca denir.

Kalifiye personel: Mekanik, elektrik veya elektronik cihazların imalat, tamir, bakım, servis, kontrol veya revizyonlarını kapsayan ve SHGM tarafından kabul edilen bir eğitim sürecini başarı ile tamamlayan personele denir.

Lisanslı personel: Hava aracı üzerinde bakım yapmak üzere SHGM tarafından yetkilendirilmiş personeldir.


Onaylayıcı personel: Yapılan bakımın SHY-145 veya SHY-M’ye uygun olarak tamamlandığını belgelemek üzere SHY-145 veya SHY-M onaylı bakım kuruluşu tarafından yetkilendirilen personeldir.

Temel eğitim kursu: Bu Yönetmelik tarafından gerekli görülen bakım deneyim süresinin azaltılmasını sağlayacak düzeyde eğitim ve deneyim vermek üzere SHY-147 onaylı bakım eğitimi kurum veya kuruluşunda verilen bakım eğitimi kursudur.

Modül: SHY-66 lisansına esas sınavlardan sorumlu olunan ders olarak tanımlanır.

Onaylayıcı personel: Yapılan bakımın SHY-145 veya SHY-M’ye uygun olarak tamamlandığını belgelemek üzere SHY-145 veya SHY-M onaylı bakım kuruluşu tarafından yetkilendirilen personeldir.

SHY-66 hava aracı bakım lisansı beş yıl için düzenlenir. SHY-66 hava aracı bakım lisansının sahibi beş yıllık geçerlilik süresinin dolmasına doksan gün kala SHGM’ye lisansını yenilemek için başvurur

Uçak teknisyenliği 3 ana sınıfa ayrılır. Bunlar;
Kategori A      : Hat bakım mekanik teknisyeni,
Kategori B1    : Hava aracı bakım teknisyeni (Mekanik),
Kategori B2    : Hava aracı bakım teknisyeni (Aviyonik),
Kategori C      : Hava Aracı Üst Bakım Mühendisi veya Teknisyeni.

Söz konusu bakım lisanslarının açıklamaları aşağıdaki gibi tanımlanır;

A Kategori Hava Aracı Bakım Lisansı;

A1       : Gaz Türbinli Motor Uçak Hat Bakım Teknisyeni
A2       : Pistonlu Motor Uçak Hat Bakım Teknisyeni
A3       : Gaz Türbinli Motor Helikopter bakım Teknisyeni
A4       : Pistonlu Motor Helikopter Bakım Teknisyeni

B Kategori Hava Aracı Bakım Lisansı;

B1.1    : Türbin Motorlu Uçak Bakım Teknisyeni
B1.2    : Piston Motorlu Uçak Bakım Teknisyeni
B1.3    : Türbin Motorlu Helikopter Bakım Teknisyeni
B1.4    : Piston Motorlu Helikopter Bakım Teknisyeni
B2       : Aviyonik ve Elektrik Bakım Teknisyeni

C Kategori Hava Aracı Bakım Lisansı;
C         : Hava aracının üs bakım faaliyetlerinin sonrasında bakım çıkış sertifikası düzenleyebilme yetkisi vardır.

 

Kategoriler Arası Geçiş

Teknisyenler A kategoriden başka bir A kategoriye geçmek için 70 saat fark eğitimi almak zorundadır. Bunun %30-40 i teoriktir ders olmalıdır.
Teknisyenler A kategoriden B1.1 veya B2 kategoriye geçmek için 1600 saat fark eğitimi almak zorundadır. Bunun %60-70 i teoriktir ders olmalıdır.
Teknisyenler A kategoriden B1.1 ve B2 kategoriye geçmek için 2200 saat fark eğitimi almak zorundadır. Bunun %60-70 i teoriktir ders olmalıdır.
Teknisyenler B1.1 kategoriden B2 kategoriye geçmek için 600 saat fark eğitimi almak zorundadır. Bunun %80-85 i teoriktir ders olmalıdır.

 

Aşağıda her kategori için eğitim süreleri ve pratik kısımlarını tanımlayan çizelge bulunmaktadır.

 

Modül Sınavlar her ay belirli kurumlarda (THY, Anadolu Üniversitesi, vb.)  yapılmaktadır. Her modül sınavı için 40 ila 50 TL arası sınav harcı yatırılır. Başarısız olunan sınava 90 günden önce tekrar girilemez. Modül sınavlarında geçme notu 100 üzerinden 75 tir. SHGM başvuruda bulunarak bazı derslerden muaf sayılabilirler.

Modül sınavları bitince boş lisansı alabilmek için Part 147 de okumuş ise bir teknisyen log book (pratik tecrübe defteri) ile ispatlaması ve belirli bir süre tecrübe yılı doldurulması gerekmektedir. Bu tecrübe yılları aşağıdadır.

 

Teknisyen adaylarının modül dersleri ve girmek zorunda oldukları kısımlar aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.

 

 

UÇAK TEKNOLOJİSİ PROGRAMINDAN DİKEY GEÇİŞ YAPABİLECEK BÖLÜMLER

*Elektrik Mühendisliği
*Elektrik-Elektronik Mühendisliği
*Elektronik Mühendisliği
*Elekronik ve Haberleşme Mühendisliği
*Havacılık ve Uzay Mühendisliği
*Makine Mühendisliği
*Otomotiv Mühendisliği
*Uçak Elektrik-Elekronik
*Uçak Gövde-Motor
*Uçak Gövde-Motor Bakım
*Uçak Mühendisliği
*Pilotaj